Tegn det du ser
Deltager er ældste børnene på ca. 5-6 år.
Foregår i og omkring biotopen.
Materialer: En træplade med mulighed for at sætte et stykke papir fast og en blyant. Kamera/telefon/tablet til at tage et billede af det ønskede mål til tegningen. Billedet bruges til at sættes op sammen med tegningen, så vi kan se lighederne.
Det vil foregå over nogle gange, minimum 2. Evt. forskellen på i snevejr og uden sne.
Find et sted hvor det er muligt at sætte sig, med udkig til det der ønskes at tegne.
Fx. kan tegning skulle ligne to træer der står ved siden af hinanden. Det ene et bøgetræ og det andet et egetræ. Hvad er forskellen på disse to, hvordan ser vi forskellen.
Formål at lære børnene at kunne kende forskel på de forskellige ting i skoven. Fx. de forskellige blade og træerne. Hvilke frø kommer fra hvilke træer.
Børnene skal få en viden om naturen i området omkring biotopen. De skal få kendskab til de begreber der gør sig gældende for det de ønsker at tegne.
Med aktiviteten vil jeg give børnene mulighed for at få viden og kompetencer om naturen og dens kompetencer og deres egne kompetence i og med at bruge naturen (Ejbye-Ernst & Stockholm (2020) S. 183).
Klassificere er en kompetence som i aktiviteten skal bruges, til bestemmelse af fx. de forskellige blade og træer.
Smtte-model fælles for de fire aktiviteter, som tilrettes undervejs. (Ann)
Sammenhæng
Børnehavebørn i alderen 3-6 år skal på skifte deltage i disse aktiviteter.
Lave kranse af nedfaldne blade, siddende i skovbunden og lave dem.
Is-lanterne med vand fra skovens vandhul ved min biotop, og hvad vi kan finde af interessante materialer i skoven.
Tegn det du ser.
Synke-flyde aktivitet.
Der vil foregå i små grupper. Deltagende pædagogisk personale er en person.
Mål
Give børnene nogle oplevelser i naturen, hvor vi kigger på det vi finder. Hvorfor ser skoven forskellig ud. Give tid og mulighed for at kunne sætte sig midt i skovbunden, fordybe sig i det vi lige finder på stedet. Mærke roen og stilheden. Give børnene viden om skoven og dens mange muligheder videre til andre.
Hvordan får vi lavet en tegning som vi ser det vi ser i skoven, muligheden for at genskabe det sete billede igennem en tegning.
Vi dokumentere turene med billeder, gerne børnenes billeder.
Læreplanstemaet Natur, udeliv og Science er det der er fokus på i disse aktiviteter.
Tiltag
Børnene er nysgerrige, ivrige og deltagende i turen. Gerne være så godt “klædt på” inden tur, til de ved nogenlunde hvad vi skal og hvorfor vi vil gøre som vi gør, når vi opholder os i skoven/naturen.
Børnene dokumentere turene.
Tegn
Den viden og læring børnene har fået igennem turene, vil jeg gerne se de videregiver til andre børn og også fortæller om til deres forældre. Børnene skal få så stor en viden og forståelse for skoven og naturen, at det for dem bliver let/naturligt at tale om.
Vi deler billeder med forældrene vi AULA. Plus der printes billeder ud, som sættes i børnenes egne mapper.
Evaluering
Hvordan gik turen, nåede jeg i mål med de opsatte mål?
Hvordan oplevede børnene at være en del af disse aktiviteter?
Hvordan og hvad skal tilføjes, reguleres eller ændres til en ny tur?
Litteratur: Ejbye-Ernst, N & Stockholm, D. (2020). Natur og udeliv: kapitel 6 - Et didaktisk perspektiv på kompetenceområdet natur og udeliv)
Hejsa - det er meget fint at du "vil jeg give børnene mulighed for at få viden og kompetencer om naturen og dens kompetencer og deres egne kompetence i og med at bruge naturen" - fold gerne mere ud hvilken viden og hvilke kompetencer du tænker de får mulighed for at tilegne sig?
SvarSletMeget relevant med "Klassificere er en kompetence som i aktiviteten skal bruges, til bestemmelse af fx. de forskellige blade og træer." Det vil være fint hvis du kunne supplere med nogle eksempler på hvordan I vil arbejde med at klassificere blade og træer.