Synke-Flyde aktivitet
Deltager er yngste børnene på ca. 3 år.
Foregår ved vandhullet i biotopen.
Inden afgang til biotopen er børnene blevet bekendt med, hvad formålet for turen er. Vi skal lave en aktivitet med synke-flyde. Derfor skal de hjælpe med at finde ting i skoven, som vi kan afprøve om de synker eller flyder.
Hvordan tror børnene de forskellige ting vi ønsker at afprøve opføre/gør når vi kommer dem i vandet?
Materialer: På vej til biotopen vil vi kigge på det vi finder interessant. Kamera/telefon/tablet til at filme og tage billeder af aktiviteten.
Muligheder til materialer: små og store grene, små og store kviste, forskellige blade og forskellen på våde og tørre ting.
Formål: at give børnene kompetencer og forståelsen for hvordan de forskellige ting opføre sig, når de kommes i vandet.
Med aktiviteten vil jeg give børnene mulighed for at få viden og kompetencer om naturen og dens kompetencer og deres egne kompetence i og med at bruge naturen (Ejbye-Ernst & Stockholm (2020) S. 183).
Smtte-model fælles for de fire aktiviteter, som tilrettes undervejs. (Ann)
Sammenhæng
Børnehavebørn i alderen 3-6 år skal på skifte deltage i disse aktiviteter.
Lave kranse af nedfaldne blade, siddende i skovbunden og lave dem.
Is-lanterne med vand fra skovens vandhul ved min biotop, og hvad vi kan finde af interessante materialer i skoven.
Tegn det du ser.
Synke-flyde aktivitet.
Der vil foregå i små grupper. Deltagende pædagogisk personale er en person.
Mål
Give børnene nogle oplevelser i naturen, hvor vi kigger på det vi finder. Hvorfor ser skoven forskellig ud. Give tid og mulighed for at kunne sætte sig midt i skovbunden, fordybe sig i det vi lige finder på stedet. Mærke roen og stilheden. Give børnene viden om skoven og dens mange muligheder videre til andre.
Lære børnene forskellen på hvordan de forskellige materialer opføre sig, når de kommer i vandet.
Vi dokumentere turene med billeder, gerne børnenes billeder.
Læreplanstemaet Natur, udeliv og Science er det der er fokus på i disse aktiviteter.
Tiltag
Børnene er nysgerrige, ivrige og deltagende i turen. Gerne være så godt “klædt på” inden tur, til de ved nogenlunde hvad vi skal og hvorfor vi vil gøre som vi gør, når vi opholder os i skoven/naturen.
Børnene er forberedte og “klædt på” til at kunne være aktive medspiller i aktiviteten.
Børnene dokumentere turene.
Tegn
Den viden og læring børnene har fået igennem turene, vil jeg gerne se de videregiver til andre børn og også fortæller om til deres forældre. Børnene skal få så stor en viden og forståelse for skoven og naturen, at det for dem bliver let/naturligt at tale om.
Vi deler billeder med forældrene vi AULA. Plus der printes billeder ud, som sættes i børnenes egne mapper.
Evaluering
Hvordan gik turen, nåede jeg i mål med de opsatte mål?
Hvordan oplevede børnene at være en del af disse aktiviteter?
Hvordan og hvad skal tilføjes, reguleres eller ændres til en ny tur?
Litteratur: Ejbye-Ernst, N & Stockholm, D. (2020). Natur og udeliv: kapitel 6 - Et didaktisk perspektiv på kompetenceområdet natur og udeliv)
Fint forløb. Målet "Lære børnene forskellen på hvordan de forskellige materialer opføre sig, når de kommer i vandet" - her er det oplagt at børnene prøver at forudsige 'hvad tror de flyder og hvad synker', måske sortere i to stakke. Afprøve en ting ad gang og lægge dem i nye stakke - var det som vi forudsagde? Hvordan se de ting der flyder / synker ud - forskelle og ligheder? Brug gerne grundbogens kap. 6.1 naturvidenskabelige kompetencer. Har du mulighed for at afprøve forløbet? Det vil være fint med nogle dokumentations fotos / videoer, hvis det kan lade sig gøre :-)
SvarSlet