lørdag den 20. februar 2021

4. aktivitet - Majbrith

Hvad har vi fundet?


  • Jeg tager en tur i skoven med 5 børn fra børnehave gruppen. 

  • Af forberedelse vil vi snakke om hvad der findes i skoven.

  • Når vi kommer frem skal alle børn skal hver og især finde mindst 4 forskellige ting der kommer fra naturen. 

  • Tingene lægges på et klæde og vi taler om hver enkelt ting hvad det er og hvad det hedder. 

  • Herefter putter vi natur tingene ned i en kurv med klæde over og nu skal vi lege gætteleg. 

  • Hvem kan huske hvad vi så og hvad det hed?


Jeg vil også med denne aktivitet, give børnene mulighed for, at erhverve nogle af de naturfaglige kompetencer, jeg mener er vigtige for at kunne understøtte deres udvikling, af kompetencerne indenfor naturfaget (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2020, s. 183). Børnene skal være medspillere og selv komme med input til indholdet på turen. Der kommer mest ud af det, hvis motivationen er lystbetonet. Jeg som pædagog skal være støttende i eksperimenterne og opmuntre børnene til, at forsøge indtil det lykkedes. Ved at vi ser på og taler om de ting børnene selv finder, får vi en kommunikation i gang, omkring ægte naturfaglige begreber og benævner tingene med de rigtige navne. Hvis der findes nogle blade eller insekter, som jeg ikke kender, har jeg app’en INaturalist installeret på min telefon eller gruppens iPad, så vi kan forsøge, at identificere emnet ude i skoven. 




Jeg har forsøgt mig med brugen af app’en INaturalist. Jeg syntes den er god og meget brugbar til identifikation, af denne gang planter fra skovbunden. Nogle kan den ikke identificere, men alt i alt god.









Her nævner jeg et par kompetencer, jeg især mener der vil komme i spil under denne aktivitet:


Kommunikation: Jeg guider børnene til at få sat de rigtige begreber og navne på de ting de finder. 

Bygge/designe: Kan vi bygge noget med de ting vi har fundet

Observere: Se efter noget specifikt.

Opstille hypoteser: Hvad hvis noget er vådt eller tørt, gør det noget ved udseendet?


SMTTE for denne aktivitet:


Sammenhæng - Hele børnegruppen kan være med her. Men det er bedst med små grupper, så alle føler sig hørt og set. Turen er en del af læreplanstemaet Natur, udeliv og Science. 


Mål - At børnene får kendskab til, hvad de kan finde i naturen og evt bruge det til i legen. 


Tiltag - Af forberedelse vil vi igen kigge i og læse i Naturskolens bog om frøspredning. Der er super fine natur billeder som kan give anledning til gode snakke om alt andet end frøspredning.  Igen vil jeg være opmærksom på ikke at tillægge emnet menneskelige træk og egenskaber. (antropomorfistiske forklaringer - Ejbye-Ernst & Stokholm, 2020, s. 193). Vi finder nogle fokusord.


Tegn - Børnene er optagede af temaet og fordyber sig i jagten på noget andre måske ikke har fundet, noget i flere forskellige størrelser og noget de ikke selv har set før.


Evaluering - nåede vi vores mål - hvorfor/hvorfor ikke


Litteratur:

Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2020). Natur og udeliv: kapitel 6 (Et didaktisk perspektiv på kompetenceområdet natur og udeliv)


1 kommentar:

  1. Relevante refleksioner over din rolle i børnenes læreproces. Fint at der er billeder på vej :-)

    "Bygge/designe: Kan vi bygge noget med de ting vi har fundet" - er det noget I prøver af? Hvordan bliver børnene 'medspillere' i dette?
    "Observere: Se efter noget specifikt" - hvad kunne det være?
    "Opstille hypoteser: Hvad hvis noget er vådt eller tørt, gør det noget ved udseendet?" - jeg forstår måske ikke helt hvordan I vil afprøve disse hypoteser? Og er børnene optagede af at undersøge dette? Fint med inddragelse af litteratur :-)

    SvarSlet

Dyreholdsopgaven

Vi maler bænkebider på sten Processen i at en sten som er et hårdt materiale, kan forvandles til en smuk bænkebider, giver mange muligheder....