Kan en pind sejle?
Tag billeder forskellige steder i Åen/vandløbet hvor pinden sejler
Find et pind der måler ca. 40 cm
Mal den i en farve, der vil skille sig ud i naturen, så den er nem at få øje på
Bind en lang snor om pinden
Kamera af en art til at tage billeder og video med
Inden turen i skoven, kan man evt. på legepladsen lave en bane i sandkassen, hvor det går ned ad og se om vandet, fra vandpytterne kan hældes heri og flyde langs banen. Dette vil give børnene en forforståelse, af vandets retning og at noget kan flyde med vandet. Og så er det bare altid sjovt med vandleg. Tag en lille flok børn med i biotopen og lav aktiviteten
SMTTE for denne aktivitet:
Sammenhæng - En lille gruppe med 3-4 børnehavebørn og 1 voksen. Turen er en del af læreplanstemaet Natur, udeliv og Science.
Mål - At børnene får kendskab til vandets drivkraft og finder interesse i processen.
Tiltag - Turen planlægges sammen med børnene og af forberedelse vil der laves flydebaner i sandkassen med forskellige remedier og andet vandet kan flyde gennem. Vi finder nogle fokusord, sange hvor vand nævnes og noget højtlæsning.
Tegn - Børnene er optagede af temaet og fordyber sig pinden skal søsættes og stemningen bliver høj som pinden flyder frem med vandet. Børnene stiller spørgsmål og er ivrige for mere viden.
God ide Majbrit, det må afprøves med en lille gruppe børn. Hyggeligt med en lille film af dit forsøg.
SvarSletHej Majbrit - fin ide med videoen. Jeg vil anbefale dig at læse kap. 6 i grundbogen 'Et didaktisk perspektiv på kompetenceområdet natur og udeliv' og om læreplanstemaet https://emu.dk/dagtilbud/de-seks-laereplanstemaer/natur-udeliv-og-science: "Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at barnet eksperimenterer og gør sig de første erfaringer med naturvidenskabelige tænke- og analysemåder". Du skriver ikke hvor gamle børnene er, men jeg tænker relevante overvejelser kunne være:
SvarSletHvilke ting vil kunne flyde i vandløbet? (forudsige) Hvis I har samlet forskellige pinde (tykke/tynde, korte/lange, lige/buede, tørre/våde, med blade/uden blade osv.) vil I kunne arbejde med at forudsige (gætte) hvilke er gode til at flyde / flyder hurtigt? Er der nogen der ikke kan flyde? (sammenligne) Hvordan finder vi ud af det? Er afprøvning - hvad fandt vi ud af / var det som vi troede? Hvordan ser de pinde ud som flyder? Og de der ikke kan? (kategorisering). Håber, ovenstående giver mening :-)