Gæt et blad og find træet.
Lav aftryk af blad og evt. træet.
Sæt aftrykket i en ramme eller klip bladet ud og klistre det på en planche.
Materialer:
Farvekridt
Pap eller karton
Underplader
iPad med installeret apps
Naturskolens bog om frøspredning
Inden turen i skoven, kan man med stor fordel kigge nogle bøger fx som jeg i Naturskolens bog om frøspredning eller på nettet og se på de forskellige træarter og hvordan bladene fra disse træer ser ud. Det vil være et super forarbejde til at børnene kan genkende noget på turen.
Tag en lille flok børn med i skoven og se godt på alle de blade der ligger på jorden. Få børnene til at finde dem de synes er pænest og helst 3 forskellige.
Husk at der kan være meget andet end bladene der vil optage børnene når de begynder at rode i skovbunden. Dette vil sikkert også skabe en masse spørgsmål og husk derfor at have en device med til bestemmelse af evt. krible kravl du ikke kender.
Her er en god app der med fordel kan anvendes:
Inaturalist.
Her kan man tage billeder af de kryb og dyr eller andet fra naturen man ikke ved hvad er og få svar på hvad det er.
SMTTE for denne aktivitet:
Sammenhæng - En lille gruppe med 3-4 børnehavebørn og 1 voksen. Turen er en del af læreplanstemaet Natur, udeliv og Science.
Mål - At børnene får kendskab til de mest kendte træer vi har i naturen. At børnene kan sætte navn på disse træer og genkende stammerne og bladene på efterfølgende ture.
Tiltag - Turen planlægges sammen med børnene og af forberedelse vil der bruges Naturskolens bog om frøspredning og vi tester Inaturalist appen, så børnene ved hvordan denne bruges på stuens iPad. Vi finder nogle fokusord, sange hvor træerne nævnes og noget højtlæsning.
Tegn - Børnene er optagede af temaet og fordyber sig når der skal findes blade og når der skal tegnes på papiret. Børnene stiller spørgsmål og er ivrige for mere viden.
Evaluering - nåede vi vores mål - hvorfor/hvorfor ikke
Herunder billeder fra aktiviteten:
Vi var ret heldige at finde dette bregneblad, som ikke var alt for vintertræt. Også den blev tørret, inden vi lavede aftryk. Sluttelig satte vi en fin ramme om aftrykket.
På turen så vi ret meget af dette sjove fænomen. Det ligner hvidt hår, men vi har undersøgt det og det hedder "Nisse-skæg" eller "Hår-is" Det er noget der dannes når vandet i det våde træ stivner i frosten.
Se dette link for mere info om "Nisse-skæg"
https://naturstyrelsen.dk/lokale-enheder/lokale-nyheder/2015/feb/nisseskaeg-i-den-kolde-skov/
Spændende bog - den må jeg have fat i ;-) Spændende forløb. Hvor gamle er dine børnehavebørn? Gav det mening at anvende iNaturalist med dem? Det vil være relevant hvis du også nævner de udvalgte fokusord. Hvordan vil du arbejde videre med målet: At børnene får kendskab til de mest kendte træer vi har i naturen. At børnene kan sætte navn på disse træer og genkende stammerne og bladene på efterfølgende ture ?
SvarSletSpændende med nisseskægget!!
SvarSlet