lørdag den 27. marts 2021

Dyreholdsopgave E - Majbrith

15. Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet?

Jeg havde ingen specifik naturfaglig viden, om bænkebidere inden jeg valgte dem til mit dyrehold. Grunden til jeg valgte dem, var at jeg vidste de var ret nemme at finde og at de fleste børn kender dette dyr.


Ved at etablere en kasse med bænkebidere, inde hvor børnene er meget tid af dagen, gjorde at de blev en del af rutinerne. Der var hele tiden nogen børn, der lige skulle se om bænkebidene var der. Den samhørighed, børnene fik omkring de små kravl, var meget overraskende. De havde noget at tale om og fantasere om. For det var ikke bare en kasse med jord og blade, nej der var både køkken, stue og toilet, ihvertfald ifølge børnene. 16. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?

Jeg har haft etikken, med i baghovedet. Jeg havde fra start planlagt, at vi kun skulle have dem i kassen fra mandag til fredag, for at de ikke skulle være der uden “opsyn” i weekenden. Jeg har selv kigget til dem, hver dag for at se om de virkede ok og givet dem vand. Jeg inddrog også børnene i etikken, især det om ikke at tage kassen og vende den på hovedet, for at se bænkebiderne, og det med hvor de skulle lukkes ud igen, fredag. Alle var med på, at kasse skulle blive der hvor den stod, når vi kiggede på dem. Og der var et par kloge hoveder, der vidste at man helst skal sætte dem ud, der hvor man hentede dem, så det gjorde vi fredag formiddag. 17. Hvilke perspektiver tænker du dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole…)?

Dyreholdet, gav grobund for noget nyt at være fælles om for børnene. Børnene dannes gennem vidensdeling, det at være sammen om at passe på noget og tage hensyn til hinanden. Dyreholdet kan også styrke de relationer, børnene allerede har, ved at der kommer nye perspektiver for dem ind i relationen. Igen det at skulle drage omsorg både for dyrene (etisk) men også hinanden. 18. Hvilke gode oplevelser gav dyreholdet anledning til?

Det har været så givende, at se børnenes engagement og glæde over at være en del af dette sammen med mig. Jeg havde håbet jeg kunne overskride min berøringsangst lidt mere gennem denne aktivitet, men det skete desværre ikke. Men her var børnene meget hjælpsomme og forstående og holdt dyrene for, mig så jeg også kunne undersøge dem.


1 kommentar:

  1. Hej Majbrith. Du får fint beskrevet hvordan dyreholdet kan være med til at skabe samhørighed børnene indbyrdes gennem projektet, og at børnene tilegner sig en viden om at dyrene skal sættes ud igen. Overvej om du kan koble stærkere til dannelsesdimensionen ved at henvise til folkeskolelovens formålsparagraf eller målene for børnehaveklassen. Du kan også inddrage f.eks. demokratiargumentet/demokratiudfordringen (grundbogen s. 68-79)

    SvarSlet

Dyreholdsopgaven

Vi maler bænkebider på sten Processen i at en sten som er et hårdt materiale, kan forvandles til en smuk bænkebider, giver mange muligheder....