fredag den 29. januar 2021

2. Aktivitet i Ann’s biotop Is-lanterne

Børnene og jeg drager afsted i skoven. Humøret er højt, alle glæder sig til en tur hvor vi skal samle materialer til en is-lanterne, som vi efterfølgende samler når vi er tilbage i børnehaven. 
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1tQ_dBkkfKZlC_KuWqWttnkHOC76B998Z
Seks glade børn hjælper mig med vores fælles projekt Is-lanter.  
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1FFY4ftAIiCs6GzaiPCxMDss4uaa_KvU9https://drive.google.com/uc?export=view&id=1_G7RwgHnQmq5Za292UdgbvNkDNKmOJ8qhttps://drive.google.com/uc?export=view&id=1t6-6ywnxt3injLayIxqkoFIB58PkQEqQI fællesskab får vi tingene samlet i spanden. https://drive.google.com/uc?export=view&id=1X1Szi_sDKTgQrq0DqslETV5BB3zJvTnr             Vi samlede bøge og egeblade. Små grene fra bøge- og egetræer. Bogskaler. Brombærrene. https://drive.google.com/uc?export=view&id=1aZolcopMMWFGS4jelPEO9LjNNX9kNqANIs-lanterne er her samlet, nu venter vi på naturens kræfter hjælper os, så vandet kan fryse til en klump. Idag fredag d. 29/1-2021 har den stået udenfor i tre døgn, og pt. Er den ikke frosset helt. Så spændingen er stor, hvordan mon den ser ud efter weekenden.

 Smtte-model fælles for de fire aktiviteter (Ann)

Sammenhæng 

Børnehavebørn i alderen 3-6 år skal på skifte deltage i disse aktiviteter. 

  1. Lave kranse af nedfaldne blade, siddende i skovbunden og lave dem.

  2. Is-lanterne med vand fra skovens vandhul ved min biotop, og hvad vi kan finde af interessante materialer i skoven. 


  3.                                                         Der vil foregå i små grupper. Deltagende pædagogisk personale er en person. Læreplanstemaet Natur, udeliv og Science er det der er fokus på i disse aktiviteter. 


Mål 

Give børnene nogle oplevelser i naturen, hvor vi kigger på det vi finder. Hvorfor ser skoven forskellig ud. Give tid og mulighed for at kunne sætte sig midt i skovbunden, fordybe sig i det vi lige finder på stedet. Mærke roen og stilheden. Give børnene viden om skoven og dens mange muligheder videre til andre. 

Vi dokumentere turene med billeder, gerne børnenes billeder. 



Tiltag 

Børnene er nysgerrige, ivrige og deltagende i turen. Gerne være så godt “klædt på” inden tur, til de ved nogenlunde hvad vi skal og hvorfor vi vil gøre som vi gør, når vi opholder os i skoven/naturen. 

Børnene dokumentere turene. 


Tegn 

Den viden og læring børnene har fået igennem turene, vil jeg gerne se de videregiver til andre børn og også fortæller om til deres forældre. Børnene skal få så stor en viden og forståelse for skoven og naturen, at det for dem bliver let/naturligt at tale om. 

Vi deler billeder med forældrene vi AULA. Plus der printes billeder ud, som sættes i børnenes egne mapper.


Evaluering

Hvordan gik turen, nåede jeg i mål med de opsatte mål?

Hvordan oplevede børnene at være en del af disse aktiviteter? 

Hvordan og hvad skal tilføjes, reguleres eller ændres til en ny tur? 


1 kommentar:

  1. Hejsa - når du skriver lanterne skal der så sættes lys i? Hvordan har I undersøgt de ting I har samlet inden de puttes i spanden? Har I snakket om hvad der sker med tingene når de fryses ned i vandet, ser tingene anderledes ud? Jeg kan anbefale dig at læse kap. 6 i grundbogen ' Et didaktisk perspektiv på kompetenceområdet natur og udeliv' og se om du kan sætte det i spil ift. din aktivitet :-)

    SvarSlet

Dyreholdsopgaven

Vi maler bænkebider på sten Processen i at en sten som er et hårdt materiale, kan forvandles til en smuk bænkebider, giver mange muligheder....