søndag den 28. marts 2021

Dyreholdsopgave D - Ann

 OPGAVE D

Dokumentation og formidling 

13. Beskriv hvordan du vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte? 

Vores bænkebiderbo står på legepladsen på min arbejdsplads. Dermed giver det muligheden for at andre børn, end dem som er med i aktiviteten omkring bænkebiderne også får muligheden for, at de også kan få en læring og et udbytte af aktiviteten. Vi kigger dagligt i kassen, for at se om vi kan finde nogle af bænkebiderne, vi skal være obs på om der er brug for at vi tilføre væske, så dyrene ikke udtørrer. På vores ture i skoven kigges der flittigt efter flere bænkebider, så vi kan udvide besætningen. Kan vi se og lære om der er en forskellighed på at være bænkebider i skoven og i vores bænkebiderbo?  Gennem den viden børnene har fået katalog, vil jeg se og opleve at de bruger den, ved og forstår hvad det vil sige, at tage dyr/bænkebider med hjem og følge dem, vigtigheden af at få en forståelse for at de skal passes og tilbage igen efter endt observationer. 

Jeg har lavet et vendespil med fx. tre forskellige bænkebider, dem som jeg ønsker vi skal finde og andet. 

På you-tube ligger der fra Krible-krable/Naturnørd en film om bænkebider, denne giver en god viden om hvordan det skal gøres for at vi kan holde bænkebider i et bo.   

https://www.youtube.com/watch?v=cbUk-4iBRqY

Denne film har vi set inden vi startede boet op, og efterfølgende nogle gange igen. Børnene fortæller undervejs: “Ann sådanne gjorde vi også”. De gør brug af det lærte, de bruger der analog viden. 

Som pædagog vil jeg med den viden jeg har, videregive dette til børnene, lytte til deres nysgerrighed på emnet, tage fat i det de finder interessant og udvide deres katalog viden, så denne kan bruges videre over i den analoge viden. 

Alt der måtte være interessant for børnene at dokumentere via billeder, det vil vi gøre. Billederne kan vi bruge til at lave forskellige opslag til AULA og opslagstavlen i institutionen. 


14. Hvordan stilladsere læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.)

Grubletegninger vil være en måde at få børnene til at tegne deres oplevelser, viden og læring gennem aktiviteten med bænkebiderne. 

https://astra.dk/sites/default/files/grubletegninger_web.pdf

Vendespillet med de forskellige billeder, hjemmelavet vendespil, vil jeg bruge til at skabe genkendelighed for dyrene. 

Gentagelser vil jeg gøre brug af i aktiviteten, dette for at bruge den kataloge viden og den analoge viden, hvormed jeg vil sikre mig, at den læring jeg ønsker, at give børnene også ender med at være den de har fået. Fokus er at de kan bruge den viden og videregive den til andre. 

Litteratur

Ejbye-Ernst N & Stokholm D. 2015. Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis. Vidensformer og hukommelse kap. 3. Forlag Hans Reizels Forlag.

You-tube:

http://www.ishojnaturcenter.dk/sites/default/files/files/centerforbornogundervisning/Naturcenter/dokumenter/B%C3%86NKEBIDER%20SANG.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=N0ol7bvrdgo


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dyreholdsopgaven

Vi maler bænkebider på sten Processen i at en sten som er et hårdt materiale, kan forvandles til en smuk bænkebider, giver mange muligheder....