lørdag den 13. februar 2021

Dyreholdsopgave A - Af Majbrith Gytz Olesen & Ann Lorenzen Petersen

Mål for dyreholdet - hvorfor holde dyr i pædagogisk praksis?



1. Vælg en brugergruppe og beskriv hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? 


Vores målgruppe for denne opgave er Børnehavebørn ml. 3-5 år. Vi mener der er et stort behov for tydeliggørelse af den naturlige natur, hvis vi ikke skal have en eller flere generationer, der går og tror at dyr ser ud som de gør i tegneserier og disneyfilm. Dette behov skal opfyldes af kompetente voksne, der kan og vil videreformidle, den ægte natur og de oplevelser der er derigennem. (Didriksen, U. 2008) Får børnene muligheden for at lære, se, være og opleve naturen og dens muligheder, så vil de “gribe” den. De vil tage det til sig, de finder interessant og derefter bygge videre på dette (Didriksen, U. (2008). Vi skal Give børnene en læring og viden om hvordan de skal arbejde med dyr. Vi skal Give dem en forståelse for naturen og dyrene. Ved at børnene deltager sammen med os pædagoger, der har en viden omkring det at holde dyr, vil børnene kunne opbygge en viden om det pågældende dyr. Vi vil Lade de deltagende børn udvide projektet, ud fra deres tilegnede viden og lyst. En viden de vil kunne bygge videre på, gennem forløbet og efterfølgende. 


2. Hvilke mål er derfor bruger/borger gruppens læringsudbytte?


Gennem den læring børnene får gennem projektet, vil vi give dem læring som vækker deres nysgerrighed. Hvilket skal medføre at de vil have lyst til at lære mere, og deltage igen i samme eller lignende projekter. Målene for børnehavebørns læringsudbytte står så fint beskrevet i bekendtgørelsen om pædagogiske mål for bla. emnet “Natur udeliv og Science”: 


§11. Det pædagogiske arbejde med læreplanstemaet natur, udeliv og science skal tage udgangspunkt i beskrivelsen af temaet, jf. bilag 5, og to pædagogiske mål målrettet børn i aldersgruppen 0-5 år, som er følgende:


1) Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får konkrete erfaringer med naturen, som udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske naturen, som giver børnene mulighed for at opleve menneskets forbundethed med naturen, og som giver børnene en begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling.


2) Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden, så børnene får erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed. 


(Bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer, § 11, stk. 1 og stk. 2)


Vi skal sørge for at vække og udvikle deres kompetencer til at kunne bruge og lære i naturen. Af kompetencer som vi finder vigtige kan nævnes Observation, eksperimenter og at turde stille spørgsmål. Der er flere kompetencer der er vigtige men lige disse er særdeles vigtige da de er med til at børnene finder viden og selvtillid til at kunne mærke sig selv og hvad man kan bruge sin krop til i naturen (Sølvik 2011).


3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder? 


Med udgangspunkt i at vi har valgt at beskæftige os med bænkebidere, så vil vi have mulighed for at tage nogle bænkebidere med hjem, og dermed kunne observere på dem hjemme i institutionen. Samtidig vil vi kunne tage tilbage i skoven, til det sted hvor vi fandt de hjemtagede bænkebidere, for at kunne følge dem her og se udvikling der. Hvad er forskellen på de to leve/væresteder? Vi vil bruge et stort syltetøjsglas til at opbevare bænkebidderne i. Heri vil vi lægge noget af det, vi ved de kan lide at spise, såsom ikke helt rådne blade, træ, svampe og dovent frugt. Som byggemateriale vil vi putte lidt jord og et par sten ned, som de kan gemme sig under. Det er jo også bla. under sten, man tit kan finde dem ude i naturen. Vi vil sørge for glasset ikke står i høj sol, men heller ikke for koldt. Det skal stå så det er let tilgængeligt for børnene at kigge til det og holde øje.




4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde? 


For at introducere nogle begreber og give større kompetencer til børnene, er det vigtigt at vi styrker og udvikler det naturfaglige, som vi herunder beskriver. 


  • Observere - Hvordan lever og bor de både i vores glas og ude i naturen

  • Undersøge - hvordan de lever og hvad de spiser

  • Drage konklusioner - er der forskel på i fangenskab og at følge den i deres naturlige levesteder. 

  • Kommunikere - børnene får naturfaglig viden som de kan bruge sammen

  • Opstille hypoteser - få børnene til at tænke tanker omkring “hvad sker der hvis vi fx. tager bænkebideren med indenfor i varmen, sker der noget med dens udseende, appetit mm…”

  • Forudsige - Kan vi forudsige hvad der vil ske ved at vi tager dem ind et par dage, kontra det at de forbliver udenfor?

  • Eksperimentere - evt. lave et kapløb mellem de bænkebidere vi har i glasset

  • Stille spørgsmål - til bygning, mad, familie, og andet børnene kommer til at tænke på.

  • Klassificere - hvor mange forskellige arter af bænkebidere findes der, hvor lever de og hvor mange forskellige arter er der i Danmark og på verdensplan? 

  • Designe/planlægge - bygge huler til dem ligesom et insektbo. Søge viden på internettet i forhold til de forskellige arter og levesteder. 


5. Hvilke tegn på læring, vil du kigge efter?


Vi vil se børn som er i FLOW (Vorre, 2016) samt at deres NUZO (Vorre, 2016) udvikles. Med det for øje at det de lære tages med videre, hvor de deler den med andre børn og voksne. Vi vil se at børnene bliver mere nysgerrige på, hvad der findes under sten og træstammer. De bliver mere undersøgende og stiller flere spørgsmål. 


Årstiden gør at bænkebiderne pt. er i hi, altså de er ikke aktive i skovbunden. Det er for os vigtigt at lære børnene, at vi skal have respekt for naturen og dens gang. Hvilket i projektet med bænkebiderne gør, at de skal forblive i skovbunden. Hvor vi så vil følge dem de næste uger. Når temperaturen stiger, vil vi gerne se øget aktivitet hos bænkebiderne.


Billeder fra jagten på bænkebidere i den bidende frost


Vi leder efter bænkebidere


Mon der er nogen her??


Bænkebiderne er vist gået i hi og sover vintersøvn

Litteratur:

Bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer BEK nr 968 af 28/06/2018


Didriksen, U. (2008). Hvor får børn deres dyreopfattelser fra ?. I: Er dyr til børn - er børn til dyr. (s.27-31). Skoletjenesten Zoologisk Have.


Gravesen D.T. (2016). Pædagogik - introduktion til pædagogens grundfaglighed. (1. udgave, 7. oplæg). Hans Reitzels forlag. Vorre G. 2016. Kapitel 12 Musisk-æstetisk virksomhed og pædagogisk-didaktisk overvejelser knyttet hertil. 


Sølvik, R. (2011). Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom med adferdsvansker. I: Souilé, T. & Therkildsen, B. (Red.), Friluftsliv - for mennesker med funktionsnedsættelse (s. 80-92). Handicapidrættens Videnscenter.


2 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. Hejsa - det bliver spændende at følge jeres bænkebider dyrehold. Fint at I nåede en tur ud og lede bænkebidere i sneen, så børnene har noget at sammenligne med nu hvor det er varmere (13grader i dag!)

    SvarSlet

Dyreholdsopgaven

Vi maler bænkebider på sten Processen i at en sten som er et hårdt materiale, kan forvandles til en smuk bænkebider, giver mange muligheder....