fredag den 19. februar 2021

3. aktivitet - Majbrith

Hvad er Fnok?

 

  • Læs i Naturskolens bog om frøspredning, der er en fortælling om hvad fnok er, hvor det kommer fra og det bliver fortalt i et børnevenligt sprog. Men brug også tid på, at forklare fænomenet på en naturfaglig måde, så det ikke kun er den antropomorfstiske tilgang der nemt kan skabe en disneyficering, der gengives til børnene gennem fortællingen. Brug de begreber der hører til emnet. Tag nogle tidsler ind og lad børnene se og evt mærkegodt på dem. OBS på stikkere. Ejbye-Ernst & Stokholm, 2020, s. 193).

  • Få børnene til at tegne blomsten og tegne fnok efter deres egen fortolkning. Intet er rigitgt eller forkert!

  • Snak om hvordan frø kan spredes

  • Lad børnene komme ud og selv finde tidsler og fnok og se om de kan flyve.


https://pixabay.com/da/photos/tidsel-bulgarien-plante-natur-t%C3%B8r-4703431/


Jeg vil med denne aktivitet, give børnene mulighed for, at erhverve nogle af de naturfaglige kompetencer, jeg mener er vigtige for, at kunne understøtte deres udvikling, af kompetencerne indenfor naturfaget (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2020, s. 183).


Her nævner jeg et par af de kompetencer:

  • Kommunikation: Vær særlig opmærksom på de særlige naturbegreber, så børnene tilegner sig viden uden at ting og sager personificeres eller gives en personlighed. (Derfor er det vigtigt i denne aktivitet ikke kun at benytte Naturskolens bog om frøspredning da det her er fortalt på en meget sjælelig måde)
  • Forudsige: Hvad sker der med fnok hvis man kaster det op i luften? 
  • Opstille hypoteser: Er der forskellige størrelser, har de alle lige mange fjer, er nogen våde og hvad betyder det for svævetiden?
  • Klassificere: Hvilke fnok flyver bedst og ligner de dem fra mælkebøtterne? En afprøvning af hvilke der flyver bedst og måske en konkurrence mellem tidsel og mælkebøtte frø.


http://www.naturephotos.dk/NaturePhotos_show_pic_ejergalleri.php?fejlmess=&menu=&kgf=12735&_Ejer=140

SMTTE for denne aktivitet:


Sammenhæng - Hele børnegruppen kan være med her, hvis der bare er tidsler at finde. Turen er en del af læreplanstemaet Natur, udeliv og Science. 

Mål - At børnene får kendskab til frøspredning og finder interesse i processen.

Tiltag - Af forberedelse vil der blive læst fra  Naturskolens bog om frøspredning. Og der vil tales med børnene hvor der bruges de naturfaglige begreber. i tegner en tidsel med og uden fnok. Vi finder nogle fokusord.

Tegn - Børnene er optagede af temaet og fordyber sig pinden i både tegning, jagt på tidsler med fnok, afprøvning af flyve muligheder, og efterfølgende vil de selv se og finde både fnok og andre ting der måske kan flyve. 

Evaluering - nåede vi vores mål - hvorfor/hvorfor ikke


Litteratur:

Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2020). Natur og udeliv: kapitel 6 (Et didaktisk perspektiv på kompetenceområdet natur og udeliv)


1 kommentar:

  1. Spændende med udgangspunkt i den bog - har du prøvet forløbet af? Og fundet tidsler? Godt gennemarbejdet forløb :-)

    SvarSlet

Dyreholdsopgaven

Vi maler bænkebider på sten Processen i at en sten som er et hårdt materiale, kan forvandles til en smuk bænkebider, giver mange muligheder....