Forud for min praktiske afprøvning lavede jeg og Majbrith sammen, hvad vi ønskede at vi skulle have fokus på i aktiviteten/opgaven. Følgende er de overskrifter vi valgte.
Observere - kigge nøje efter bestemte ting.
Kommunikere - bruge fagord om aktiviteten.
Forudsige - beskrive hvad man tror der vil ske.
Undersøge - håndtere, vende og dreje, bruge udstyr og redskaber.
Eksperimentere - gennemføre en systematisk undersøgelse som måske naturfaglige kompetencer.
Kategorisere - finde forskelle, ligheder og systematisere disse.
Fortælling fra den morgen, d. 11. marts, jeg ankom på arbejde udstyret med glas, kaffefiltre, så/priklejord og en tusch. Glade og nysgerrig børn kom mig i møde. "Ann hvad har du med idag, hvad skal du lave, må vi være med". Dette var nogle af de udtryk som mødte mig, en skøn måde at starte dagen og en ny aktivitet på.
En gruppe børn og jeg samles, tager tøj på og går på legepladsen, hvor alle tingene til aktiviteten er sat. Vi samles omkring et bord, med mulighed for at vi alle kan deltage og se hvad der sker undervejs.
Jeg fortæller børnene om mine tanker med denne aktivitet. Vi skal så bønnerne i glas, med kaffefilter bagved, så vi dermed får mulighed for at følge/observere spiringen.
Jeg bruger fagord om de ting jeg benævner Fx. så/priklejord kalder jeg den jord vi bruger. Hvad er forskellen på denne type jord og jord vi fx. kunne have gravet op ude på legepladsen.
Børnene er hjælpsomme, de hjælper med at så bønnefrøene og henter vand til vanding af bønnerne, da dette er glemt indenfor.
Dagen efter d. 12 marts kigger vi til bønnerne, de er tydeligt blevet større. Spørg om børnene ved hvorfor de er det? "ja Ann, du sagde at de ville blive større, når vi tilførte vand til dem i glassene".
D. 15 marts kan børnene fortælle mig at der er sket noget med bønnerne. "Ann bønnerne vokser, de har fået grønne spire". Vi kigger til dem og kan se der er gang i spiringen.
D. 17. marts spirene er blevet endnu større. Kan vi se forskel på hvordan frøene er lagt, lodret og vandret, i forhold til hvordan deres spire er i dag.
Vi følger processen løbende den kommende uge. Vi taler om, at vi måske skal plante dem om, da de glas vi valgte til at starte med måske vil blive for små. Opfølgning følger.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar