lørdag den 13. marts 2021

Dyreholdsopgave Opgave C - Ann

 Opgave C - Ann


10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer). 


I mit pædagogiske forløb med bænkebider vil jeg lave forskellige aktiviteter med børnene i min målgruppe. Herunder beskrives disse kort. 


Film vi skal se:

Krible krable

https://www.youtube.com/watch?v=cbUk-4iBRqY


Bænkebider hvor vil de helst opholde sig. Vi laver en æske med fem huller i, et hul i midten med adgang til de øvrige fire huller. Der skal være MØRKT & FUGTIGT. MØRKT & TØRT. LYST & FUGTIGT. LYST & TØRT i de fire huller. 


Synge bænkebidersange. 

http://www.ishojnaturcenter.dk/sites/default/files/files/centerforbornogundervisning/Naturcenter/dokumenter/B%C3%86NKEBIDER%20SANG.pdf


Bænkebider-blues 

https://www.youtube.com/watch?v=N0ol7bvrdgo


Bænkebider vendespil med forskellige bænkebidere.  


På nogle flade sten, vil vi male bænkebider. Lave en udstilling med dem. Materialer: flade sten og vandfast sort tusch. 


11. Afprøv dine pædagogiske aktiviteter. Husk at sammentænke aktiviteterne med dit mål. 

Kompetencemålet: Den studerende kan skabe rammer for, lede og udvikle pædagogiske forløb med et naturvidenskabeligt udgangspunkt og med fokus på børn, unge og voksnes naturoplevelser, naturforståelse med uderummet som læringsmiljø.

Målet vi beskrev i punkt to: 

Gennem den læring børnene får gennem projektet, vil vi give dem læring som deres nysgerrighed. Hvilket skal medføre at de vil have lyst til at lære mere, og deltage igen i samme eller lignende projekter. Målene for børnehavebørns læringsudbytte står så fint beskrevet i bekendtgørelsen om pædagogiske mål for bla. emnet “Natur udeliv og Science”: 

Katalog viden: Jeg ønsker at give børnene en viden om, hvad de forskellige ting hedder, fx. at der findes forskellige typer bænkebider. Vigtigheden i at lære de rigtige udtryk/navne på det vi oplever i og med aktiviteten om bænkebiderne (Ejbye-Ernst 2015). 

Dialogisk viden: Jeg ønsker at børnene skal være aktive i aktiviteten, og bruge deres nysgerrighed og undersøge tingene. Med den viden jeg giver børnene og det vi oplever sammen ønsker jeg, at de kan videregive denne viden til at andre, fx. børn i institutionen eller til forældrene (Ejbye-Ernst 2015). 

Kropslig viden: Vi bruger skoven og specielt stedet rundt om og tæt på min biotop som udgangspunkt for at finde og undersøge bænkebidernes naturlige levesteder, vil vi gøre brug af kroppen, for at komme op og ned af skrænterne i skoven. Ved at bruge kroppen så øger det muligheden for, at det lærte huskes  (Ejbye-Ernst 2015). 

12. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.) 

Pædagogens rolle i forbindelse med anskaffelse og hold af bænkebiderne er, at det er pædagogen som har ansvaret, her tænker vi specifikt på at bænkebider er levende, og at de skal behandles og passe lige så godt på som hvis det fx. var en kattekilling. At lære børnene hvordan der tages vare på at dyrene passe, trives og genudsættes efter endt aktivitet med dem. 

Gennem kursus på Naturskolen i Nørreskoven på Nord-Als og ved diverse ture med naturvejledere fra Sønderborg kommune får vi altid fortalt, at det er vigtig at når vi tager dyr med hjem eller ud fra deres levesteder, så er det vigtigt at de kommer tilbage til samme sted, når vi er færdige med at studere dem. Dette ønsker vi skal være et must, og noget børnene tager med sig fra denne aktivitet. Vi håber dermed at de fortæller det til deres venner og forældre når de færdes i skoven. 

Jeg tager børnene med på tur, enten i skoven, på legepladsen eller et sted i nærheden af institutionen hvor vi ved at der vil være mulighed for at finde bænkebider. Her vil jegsammen med børnene søge efter dem. Når vi finder nogle snakker vi om, hvor de bor, kigger på det miljø de befinder sig, hvilke fjender de har og hvad de spiser. 

Hvordan vi forsigtig kan løfte dem op i den kasse eller spand vi har taget med, som opbevaring indtil vi kommer hjem og de kan sættes over i vores allerede etabelerede bænkebiderbo. Jeg har udvalgt et område til at finde de bænkebider, vi skal bruge til denne aktivitet, dette område skal børnene være med til at huske hvor er henne, da vi skal retur hertil med bænkebiderne når vi er færdige med aktiviteten. 

Når bænkebiderne er med retur i institutionen og anbragt i bænkebiderboet, så er det vigtigt at vi dagligt kigger til dem, mærke på indholdet i kassen for at fornemme om det er fugtigt der, ligesom der er i skovbunden eller under stenene hvor vi har fundet dem. Vi ønsker at lave forhold til bænkebiderne så de trives ved at være holdt i fangeskab, og som skal ligne deres naturlige levesteder så meget som det er os muligt. 

Jeg vil lytte til det børnene fortælle, og supplere med mere viden og læring hvor det må være nødvendigt.

Litteraturliste

Ejbye-Ernst N & Stokholm D. 2015. Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis. Vidensformer og hukommelse kap. 3. Forlag Hans Reizels Forlag.

You-tube:

http://www.ishojnaturcenter.dk/sites/default/files/files/centerforbornogundervisning/Naturcenter/dokumenter/B%C3%86NKEBIDER%20SANG.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=N0ol7bvrdgo






Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dyreholdsopgaven

Vi maler bænkebider på sten Processen i at en sten som er et hårdt materiale, kan forvandles til en smuk bænkebider, giver mange muligheder....