Mit pædagogisk forløb er “pas på bænkebidere”.
- Vi ser nogle film på Youtube om bænkebidere
- https://www.youtube.com/watch?v=DG7eLk0p7lU
- https://www.youtube.com/watch?v=ytehSWmEkqI
- https://www.youtube.com/watch?v=NfgEzpKADdg
- Børnene får lov at stille alle de spørgsmål de må have og måske de har en lille historie selv at fortælle.
- Nu skal børnene tegne bænkebidere som de tænker de ser ud inden vores undersøgelser.
- Vi går ud og finder nogle bænkebidere som vi tager med ind og kigger på.
- Nu skal vi have indrettet det nye hjem til bænkebiderne. Vi snakker om hvad de lever af og hvordan de skal passes.
- Børnene er medbestemmende i processen
- Hvis der er tid vil vi se nogle sange på youtube og nynne med ;-)
- Man kan også lave et vendespil med ting der relaterer til alt det vi har lært omkring bænkebidere.
En didaktisk model:
11. Afprøv dine pædagogiske aktiviteter. Husk at sammentænke aktiviteterne med dit mål.
Kompetencemålet: Den studerende kan skabe rammer for, lede og udvikle pædagogiske forløb med et naturvidenskabeligt udgangspunkt og med fokus på børn, unge og voksnes naturoplevelser, naturforståelse med uderummet som læringsmiljø.
Jeg vil afprøve aktiviteten med 0 årgang.
Den Kataloge viden, vil jeg fremdrive gennem de film jeg vælger at vise. Grunden til, at jeg starter med at vise et par små film om bænkebider, er for at vække børnenes opmærksomhed, erfaring og nysgerrighed. Og derigennem får de nogle af de faglige begreber på plads også. (Ejbye-Ernst & Stokholm. 2015. Side 60)
Den dialogiske viden, vil jeg iagttage og observere mellem børnene, når de sidder og tegner eller taler om det, vi lige har set og snakket om. Det er det, de reflekterer over, der giver grund for den videre bearbejdelse med fx. de naturfaglige kompetencer. Ved at jeg stiller åbne spørgsmål og lytter aktivt til svarene, får vi skabt en dialog og masser af erfaring. (Ejbye-Ernst & Stokholm. 2015. Side 60)
Den kropslige viden, bliver sat i spil når vi skal ud og finde bænkebiderne. Der skal løftes træstubbe, store sten og måske klatres op i træer, for at se om de også findes der. (Ejbye-Ernst & Stokholm. 2015. Side 61)
12. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.)
Min rolle i dette forløb er, at sørge for de ting vi skal bruge, til at oprette et bo til bænkebiderne. Jeg skal også være sikker på, at den viden jeg giver til børnene er rigtig viden. Jeg skal være den lyttende voksen, som formår at reflektere over børnenes spørgsmål og kommunikere så børnene forstår det. Jeg tager ansvaret for pasningen, som er minimal, men vil gøre dette sammen med børnene. Det er bare ikke noget jeg mener, de skal tage ansvaret for. Heldigvis er der minimal pasning, da der vil være føde til stede i form af de ting vi lægger ned i kassen fra start.
Oprettelse af dyreholdet og afprøvning af aktiviteten vil foregå onsdag i uge 11, da det her passede med mine kollegaer.
Fine overvejelser over de pædagogiske aktiviteter. Det er fint at inddrage vidensformerne, overvej om den annaloge videnskomponent også skal have en plads. Spændende med den didaktiske model. Har det betydning for dig hvor du vælger at starte processen?
SvarSlet