13. Beskriv hvordan du vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte?
Da vi jo ikke har fået gang i dyreholdet, med bænkebiderne endnu pga. kulden, er dette et lidt svært emne at svare på lige nu. Men jeg kan forestille mig hvad og hvordan. Når vi får nogle beboere i vores bo, skal det stå udenfor i mooncar skuret. Her er mørkt og her er der ikke så stor risiko for, at de bliver væltet eller lukket ud. Og så kan vi lige kigge til dem, når vi kommer for at lukke mooncars ud. Her er der også mulighed for, at børnene kan sidde og observere eller bare snakke om dyreholdet, når vi er udenfor. Jeg vælger hver dag et par børn, som skal med mig hen og tjekke fugtigheden i jorden, som jo ikke må tørre for meget ud. Hver dag er der et par drenge som har holdt øje med, om der i dag var nogle bænkebidere at spotte, men desværre uden held endnu. I morgen mandag tager jeg den gruppe med, i den nærliggende skov og kigger. For nu vil vi altså have nogle bænkebidere, vi kan følge og passe. Jeg griber dem, som jeg kan se er mest nysgerrige og som er meget ivrige for, at finde bænkebiderne. Herved forventer, jeg at de viderebringer deres engagement til de andre, når vi kommer tilbage, og så kunne det jo være, andre der ville med på tur en anden dag og også prøve at tippe. På turen, kunne det være fedt hvis vi fandt nogle bænkebidere der så forskellige ud, som vi så i en af de videoer jeg viste i sidste uge. Måske børnene endda kan se forskel og kategorisere dem. Jeg vil lave en tipskupon, vi tager med i skoven, som børnene skal tippe undervejs. Dette for at fastholde den viden de har og hjælpe dem til at se og bruge det ude i naturen.
14. Hvordan stilladsere læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.)
Ved at jeg bliver ved at snakke med børnene, om det her dyrehold vi skal have gang i, og tager dem med i skoven, hvor vi snakker om de videoer vi har set og alt det andet vi indtil nu har lavet, omkring bænkebidere, så kan jeg også stille og roligt bygge mere på som fx. den tipskupon til skovturen, evt kan børnene lave et vendespil med egne tegninger og vi kunne måske bygge en kæmpe bænkebider i papmache. Jeg vil under hele forløbet tænke på de naturfaglige begreber og bruge dem undervejs.
Ejbye-Ernst N & Stokholm D. 2015. Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar