lørdag den 6. marts 2021

Dyreholdsopgave B - Af Majbrith Gytz Olesen & Ann Lorenzen Petersen

Naturfaglig viden

6. Sæt dig ind i dyrenes behov og adfærd

“Vores” bænkebider hører til arten ensbenede krebsdyr. De ensbenede lever på land, hvor andre lever i vandløb mm. Dem der lever på land, har udviklet lunger som fyldes med luft i stedet for vand. En rest fra deres tid som havlevende krebsdyr, gør at de ikke tåler udtørring og lever derfor kun fugtige steder.   

“Bænkebidere kendes umiddelbart på deres flade kropsform og på, at kroppen er opdelt i tre klart adskilte dele med et hoved, en leddelt krop og en hale med såkaldte uropoder, der stikker bagud. Kropssiderne dækker det øverste af benene. Antennerne er "vinkel-knækket" flere gange” https://www.naturhistoriskmuseum.dk

Føde: Bænkebidere opholder sig både på jorden, men kravler også i træerne, især om sommeren, hvor det kan være for varmt nede på jorden, her kan de finde føde som fx. pulveralger. De vil gerne spise råddent træ, dovne frugter og blade.

Klima: Bænkebidder opholder sig oftest hvor det er fugtigt, gemmer sig hvor det er mørkt og fugtigt, de kan også opholde sig mere tørre steder, da de kan have optaget for meget væske i deres kroppe, hvorfor de skal have dette væk igen. Steder der ofte ses bænkebiddere er i skovbunden, under fliser hvor der er fugtigt og mørkt eller i kompostbeholderen. 

Sociale muligheder: Bænkebidere kan opholde sig sammen i flokken, ved at de er samlet, formindskes risiko for fordampning af deres kropsvæsker. Set fra den erfaring vi har med bænkebidere, så oplever vi under vores ture i skoven, at der kan være en del bænkebidere under den træstamme i løfter. Så bænkebidere kan ikke opfattes som sociale dyr eller flokdyr af lyst, men af nød i et forsøg på at forøge deres overlevelses muligheder. 

Dag- eller nataktive? Bænkebidere er natdyr, altså de er aktive og i gang om natten.  

Formering / årscyklus: Bænkebider hunnen er kønsmoden når den er 2 år. Æggene bærer hun på maven. Den pose æggene ligger i er fyldt med væske. En lille baby bænkebider er bare en mini af dens forældre. De kan blive 3-4 åt ude i naturen og i fangenskab kan de blive over 5 år. 

Rede- / skjulemuligheder: Bænkebidere er gladest for at bo i løvskove og gemmer sig meget gerne under ask og elletræer. Generelt vil de gerne opholde sig hvor der er fugtigt og mørkt. I det varme halvår finder man bænkebidere oppe i træerne hvor luftfugtigheden er størst. Her er der også føde at finde. Bænkebider vil helst ikke være i lyset, hvilket også er derfor man altid skal leder under noget for at finde dem. 

Fjender: Bænkebidere har fjender, fx. edderkopper som spiser dem, men dyr som ugler og pindsvin indtager også bænkebidere som deres føde. Bænkebidere kan “snyde” sine fjender ved at “spille død”, i et forsøg på at undgå at blive spist. 

Etablering af dyrehold

7. Akvariets, Terrariets eller burets indretning. Lav en beskrivelse og en tegning / skitse som både indtænker dyrenes behov og brugernes oplevelses- og læringsmuligheder. 

Vi vil bruge en klodskasse, hvor vi putter jord, sten, blade og pinde i, samt et dovent æble. En klodskasse er nem at få hænderne ned i, hvis et barn vil se en af bænkebiderne, eller lægge nyt foder ned. Ved at børnene kan få hænder ned i jorden, og dermed røre ved alt der er i kassen, vil de gennem sanserne kunne opleve hvad og hvordan bænkebiderne lever. Nogle børn vil finde det interessant og spændende at være aktiv deltagende med deres egen krop/hænder/sanser. Andre børn vil deltage ved at kigge på fra siden af, hvilket er fuld legitimt perifær deltagelse. 

Jean Piaget beskriver at børn gennem sansemotorikken i deres første syv år får erfaringer med omverden, som udvikler deres kognitive tankegang (Edler, S. 48-49 (2019)). Dette passer godt med vores refleksioner omkring det, at børnene får lov at få hænderne ned i kassen. Her får de erfaringer med jorden, bladene og bænkebiderne. I “Natur og udemiljø i pædagogisk praksis” på side 48 skrives: “ ...et barn er mest opslugt når det er aktivt handlende med noget konkret.” Det har vi forsøgt at gribe i denne aktivitet. 


8. Kredsløb 



Litteraturliste

Edler, L.T, Munksgaard (2019). Natur og miljø i pædagogisk arbejde. Sansning og naturerfaring kap. 2. Munksgaard.

https://www.skoven-i-skolen.dk/content/b%C3%A6nkebider

https://www.naturhistoriskmuseum.dk/viden/naturlex/sm%C3%A5dyr/gr%C3%A5-b%C3%A6nkebider


Link til hjemmesiden som måske kan bruges 

https://www.naturbasen.dk/art/3515/graa-baenkebider

https://allearter.dk/artsgrupper/dyr/krebsdyr/baenkebidere/

1 kommentar:

  1. Tak for jeres dyreholdsopgave B - relevant fagligt viden og fin igangsættelse af forløbet sammen med børnene. Hvilke overvejelser gør I jer ift. de forskellige blade (kastanje, hassel og eg) i putter i kassen?

    SvarSlet

Dyreholdsopgaven

Vi maler bænkebider på sten Processen i at en sten som er et hårdt materiale, kan forvandles til en smuk bænkebider, giver mange muligheder....